PENGENALAN KOLEJ KOMUNITI SEGAMAT

LATAR BELAKANG







Kolej Komuniti merupakan Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) di bawah Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Kolej Komuniti telah ditubuhkan melalui Memorandum No 398/2225/00 yang dikemukakan oleh Menteri Pendidikan kepada Jemaah Menteri pada 5 Julai 2000. Memorandum ini mengandungi konsep penubuhan dan pelaksanaan satu Kolej Komuniti di setiap kawasan parlimen. Ia berperanan untuk memberi peluang latihan dan kemahiran kepada semua peringkat masyarakat serta peluang pendidikan kepada lepasan menengah sebelum ke pasaran pekerjaan atau melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Sepuluh buah Kolej Komuniti rintis mula beroperasi pada pertengahan Jun 2001.





MOTO KOLEJ KOMUNITI

Satu Pendekatan dan Latihan Bersepadu.





Tuesday, April 20, 2010

HARI TERBUKA KOLEJ KOMUNITI SEGAMAT

Hari terbuka yang dianjurkan oleh pihak kolej untuk mendekatkan para pelajar dengan rakyat Johor mengenai kursus-kursus yang ditawarkan oleh pihak kolej samada kursus jangka panjang mahupun jangka pendek.
Program ini juga memberikan peluang kepada para pelajar di kolej komuniti segamat untuk menjadi usahawan muda yang membuat pelbagai perniagaan seperti makanan dan minuman.Dengan ini, ia dapat meningkatkan semangat para pelajar untuk menjadi lebih berani dan menambahkan lagi pengalaman mereka dalam bidang ini.

No comments:

Post a Comment